Νίκη στον αγώνα των εκπαιδευτικών
Το αμόκ αυταρχισμού της κυβέρνησης θα ηττηθεί
Αξιολόγηση, Αριστεία, νέο σχολείο, εκσυγχρονισμός… Η κυβέρνηση της ΝΔ και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχουν τυλίξει σε ωραίο περιτύλιγμα την πολιτική τους για το σχολείο. Τους ξεφεύγουν βεβαίως μερικές φράσεις που δείχνουν που το πάνε. Ν. Κεραμέως: Πετύχαμε να μην «εγκλωβιστούν παιδιά στα πανεπιστήμια» (εγκλωβισμός οι πανεπιστημιακές σπουδές;). Νόμος ΝΔ: «Κάθε σχολείο να καθορίζει το περιεχόμενο ανάλογα με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας» (μα θα δίνει ολόπλευρη μόρφωση ή επαγγελματική κατάρτιση;). Κ. Μητσοτάκης: «Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο» (ασχολίαστο).
Κι έρχεται ο αγώνας των δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών, που σε ποσοστό 90% έχουν απορρίψει τα σχέδια της υπουργού Παιδείας για την αξιολόγηση και όχι μόνο, για να δείξει πως «κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της… Αριστείας».
Ας δούμε συγκεκριμένα το σχολείο και την εκπαίδευση που φτιάχνει η κυβέρνηση:
Με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής επιπλέον 18.000 επιπλέον υποψήφιοι πετάχτηκαν εκτός πανεπιστημίων. Οι απορριφθέντες έφτασαν φέτος τους 40.000 συνολικά. Μπορούν να πάνε να πληρώσουν σε ιδιωτικά κολέγια της πλάκας (που έχουν «ισότιμα» πτυχία με τα ΑΕΙ) ή να πάνε για φτηνό εργατικό δυναμικό.
Έρχονται κόφτες παντού! Η ΕΒΕ ήταν η αρχή, ετοιμαστείτε για εξετάσεις πανελλαδικού επιπέδου, εξεταστικούς κόφτες από το δημοτικό κιόλας! Η Κεραμέως επιβάλλει Τράπεζα Θεμάτων, δηλαδή ουσιαστικά πανελλαδικές εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Επιπλέον, «διαγνωστικές» εξετάσεις στην 3η γυμνασίου και την 6η δημοτικού! Διαρκώς θα απορρίπτονται μαθητές, που θα ωθούνται στην εγκατάλειψη του σχολείου.
Τι θα σημαίνει για όσους μαθητές/τριες, και τις οικογένειές τους, αντέξουν; Άγχος, ανταγωνισμός, παπαγαλία, ακόμα περισσότερο φροντιστήριο και από πιο μικρές τάξεις. Βαρύ πλήγμα στην ελεύθερη-κριτική σκέψη, στη δημιουργική προσέγγιση της γνώσης, στον πραγματικά ελεύθερο χρόνο, στη χαρά του παιδιού και τη ζωντάνια του εφήβου.
Δεν τους ενδιαφέρει η μόρφωση των παιδιών, αλλά μόνο η εξοικονόμηση κονδυλίων. Γι΄ αυτό, αυτοί που κόπτονται για κάθε «χαμένη ώρα» από απεργία ή κατάληψη αφήνουν τα σχολεία με 6.000 κενά εκπαιδευτικών. Πέταξαν έξω από τα σχολεία μια σειρά μορφωτικά πεδία (π.χ. κοινωνιολογία, καλλιτεχνικά). Και διατάζουν αυτές τις μέρες νέες συγχωνεύσεις για να φτιάξουν τμήματα έως και 29 μαθητών, κι αυτό εν μέσω πανδημίας! Αρνούνται το δίκαιο αίτημα εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών για τμήματα μέχρι 15 μαθητές.
Δεν τελειώσαμε! Εδώ έρχεται η αξιολόγηση. Η αξιολόγηση δεν είναι μια ουδέτερη διαδικασία, που επιβραβεύει γενικά τους «καλούς». Ελέγχει και μετρά τη συμμόρφωση με τους στόχους που θέτει η κυβέρνηση. Όταν οι στόχοι είναι λάθος κι αντιεκπαιδευτικοί, τότε η αξιολόγηση γίνεται το βασικό εργαλείο για να επιβληθούν.
Τι θα σημάνει η αξιολόγηση σχολείων; Μα το διαχωρισμό τους σε «καλά» και «κακά», όπου τα δεύτερα θα γίνουν αποθήκες για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων. Όπως έχει γίνει και σε χώρες πρότυπο για τους νεοφιλελεύθερους της ΝΔ σε μια πορεία η χρηματοδότηση στα «χειρότερα» σχολεία θα μειώνεται και τελικά θα οδηγούνται στο κλείσιμο. Εξάλλου αυτό δεν κάνει η κυβέρνηση της ΝΔ με τις πανεπιστημιακές σχολές που «δεν έχουν ζήτηση», με τη βοήθεια και της ΕΒΕ; Η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων μετατρέπει τον εκπαιδευτικό σε κυνηγό «σκορ» στα κυβερνητικά «κουτάκια», που θα συμπληρώνει διαρκώς καρτέλες ελέγχου, αντί για αγωνιά για την μόρφωση των μαθητών.
Με την ίδια επιδίωξη προωθείται και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Δεν τους νοιάζει η ποιότητα έργου, αλλά η προώθηση των κυβερνητικών κατευθύνσεων. Για να περάσει το σχολείο εξεταστικό κάτεργο και επιχείρηση χρειάζονται υποταγμένοι εκπαιδευτικοί: Δάσκαλος σκυφτός, αμόρφωτος λαός!
Σχολείο-επιχείρηση; Ναι, γιατί όχι; Αφού ζούμε στην κοινωνία της «ελεύθερης αγοράς». Το «αυτόνομο σχολείο» που προωθεί η Κεραμέως θα είναι υποχρεωμένο να βρίσκει πόρους μόνο του, έτσι ώστε να μειωθεί παραπέρα η ήδη χαμηλή κρατική χρηματοδότηση. Οι βιομήχανοι, οι υμέτεροι και οι εξοπλισμοί χρειάζονται λεφτά. Μιλούν για ενοικιάσεις χώρων, επιδίωξη χορηγιών (με τι αντάλλαγμα;), μετατρέπουν τους εκπαιδευτικούς σε απελπισμένους μάνατζερ που αντί να ασχολούνται με την εκπαίδευση θα κλείνουν… deals. Βεβαίως, το χέρι στην τσέπη θα βάζουν ακόμα πιο βαθιά οι γονείς… Εξάλλου μεταξύ των χορηγών είναι και οι Σύλλογοι Γονέων. Οι δήμοι, υπεύθυνοι για τις σχολικές υποδομές, θα συνεχίσουν να σφυρίζουν αδιάφορα…
Μετά από όλα αυτά καταλαβαίνεις γιατί τα «πετσωμένα» ΜΜΕ δεν λένε τίποτα για το τι πραγματικά θέλει η Κεραμέως και ο Μητσοτάκης στην εκπαίδευση. Για το ό,τι όλα αυτά είναι απαιτήσεις και σχέδια του ΣΕΒ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ που θέλουν ευάριθμο φτηνό μισοειδικευμένο εργατικό δυναμικό για μισθούς πείνας και ελαστική εργασία.
Καταλαβαίνεις γιατί οι εκπαιδευτικοί αντιστέκονται, γιατί η απεργία στις 11 Οκτώβρη θα είναι σεισμός!
Να γιατί η κυβέρνηση του νόμου και του αστυνόμου κτυπά τους εκπαιδευτικούς στις διαδηλώσεις και τους σέρνει στα δικαστήρια για να βγάλουν τις απεργίες τους παράνομες, καταχρηστικές και να τις απαγορεύσουν. Μαζί με την παιδεία καταργούν και την δημοκρατία.
Γι’ αυτό είμαστε αποφασιστικά στο πλευρό των εκπαιδευτικών για να νικήσει ο αγώνας τους.
- Για ένα σχολείο που να μορφώνει και να χωράει όλα τα παιδιά, να συμβάλλει στο να ανοίξουν τα φτερά και τα όνειρά τους. Ενιαίο 12χρονο σχολείο για όλους τους μαθητές.
- Με όλους τους εκπαιδευτικούς που χρειάζεται, εκπαιδευτικούς ελεύθερους, αξιοπρεπείς και δημιουργικούς.
- Όχι σχολείο εξεταστικό κάτεργο και επιχείρηση, εργαστήριο λοβοτομής και ταξικών φραγμών.
- Κατάργηση της ΕΒΕ, της Τράπεζας θεμάτων και των «διαγνωστικών» εξετάσεων.
- Κατάργηση του νόμου Κεραμέως και των προηγούμενων αντιδραστικών νόμων.
- Αύξηση της χρηματοδότησης για την παιδεία. Καμιά εμπλοκή επιχειρήσεων και χορηγών στα σχολεία μας!
- 15 μαθητές ανά τάξη. Κανένα κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων. Άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών με μόνιμη σταθερή δουλειά για όλους!
- Υγειονομικά μέτρα στα σχολεία, χωρίς διαχωρισμούς και διακρίσεις μεταξύ εμβολιασμένων/ανεμβολίαστων μαθητών και εκπαιδευτικών.